Acupunctuur bij pijnklachten

Hoe kan het dat pijn soms weggaat en ineens weer terugkomt? Of dat pijnmedicatie soms niet of onvoldoende werkt? Waarom heb je eigenlijk pijn?
Stel, je hebt bijvoorbeeld een schouderklacht. Bij bewegen en belasten is het pijnlijk. Als je wat meer rust neemt, nemen de klachten af.
Maar zodra je na een paar dagen weer wat meer gaat bewegen, beginnen de klachten weer toe te nemen.

Het ziet er naar uit dat je je schouder dus niet meer kunt belasten zonder pijn te hebben. Maar hoe ga je dit volhouden als je op een kantoor werkt,
vrachtwagenchauffeur bent of schoonmaker, of gewoon heel graag sport of beweegt? Iedereen zal in zijn of haar leven wel eens een keer pijn ervaren.
In de meeste gevallen gaat het over een tijdelijke, acute pijnklacht. Maar soms kan het ontwikkelen tot een chronische klacht.

Wereldwijd ervaren naar schatting 1,5 miljard mensen chronische pijnklachten.
Op dit moment zijn de drie meest voorkomende chronische pijnklachten lage rugpijn (29%)nekpijn (16%) en ernstige hoofdpijn of migraine (15%).
Tevens geeft twee derde van de mensen aan dat ze naast chronische pijn, ook last hebben van slaapproblemen.

Chronische pijnklachten worden in de meeste gevallen behandeld met medicatie. Maar het onderzoek uit 2006 door de American Pain Foundation wees uit dat bij slechts 23% van de mensen met chronische pijnklachten de medicatie (opiaten) effectief was.

Dat betekent dat lang niet alle pijnklachten effectief met medicatie behandeld kunnen worden. Een andere reden waardoor pijnklachten soms niet goed met medicatie behandeld kunnen worden is doordat iemand last krijgt van bijwerkingen.

“Ik had er eigenlijk nooit bij stil gestaan om ooit gebruik te maken van acupunctuur. Maar toen ik weer door mijn rug was gegaan en hier al een week mee rond liep, zei iemand tegen mij dat ik een afspraak moest maken bij Praktijk Erick.

Na de eerste behandeling heb ik ‘s middags het gras al weer kunnen maaien. En na twee behandelingen waren de klachten helemaal weg. Ik ga nog steeds af en toe naar Erick. Een goed resultaat, afspraak is op tijd en zonder uitloop, 30 minuten slapen en ontspannen tijdens de behandeling. Verder is alles netjes en correct geregeld, ik heb er veel baat bij.” – Jan, 55 jaar

Als je al wat langer pijnklachten hebt, dan heb je mogelijk al verschillende dingen geprobeerd om van je pijnklachten af te komen. Medicatie, fysiotherapie,
onderzoeken in het ziekenhuis, sporten, massage of misschien zelfs afvallen. Hoe kan het dan, dat al deze dingen onvoldoende effect hadden om de
pijnklachten te verminderen of op te lossen? Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar pijn. Ondanks dat, is nog niet helemaal verklaard waarom
iemand pijn heeft en hoe dit precies werkt. Maar wel dat de zenuwen en de hersenen hier een belangrijke rol in spelen.

Pijnklachten zijn met acupunctuur goed en effectief te behandelen. Acupunctuur speelt een unieke rol bij het verminderen van pijnklachten.
Dit is mogelijk een van de belangrijkste redenen waarom acupunctuur steeds vaker ingezet wordt bij de behandeling van pijnklachten. Bovendien is er veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de effecten en de mechanismen van acupunctuur bij pijn.

Zo blijkt dat acupunctuur de pijncentra in de hersenen kan deactiveren. Maar ook dat acupunctuur de lichaamseigen opioïden (pijnstiller) kan activeren
en de hersenen gevoeliger kan maken voor opioïden. Verder kan acupunctuur ontstekingswaarden verminderen.

Acupunctuur is een veilige behandelmethode om pijnklachten te verminderen. Met als voordeel dat er op korte of lange termijn geen bijwerkingen optreden.
De behandelingen kunnen eventueel ook gecombineerd worden met medicatie of andere therapieën.

“Tijdens het turnen heeft onze dochter (Evy, 9 jaar) tijdens een oefening haar pols geblesseerd.
Ze bleef hierna veel last houden en had af en toe “pijn-ontploffingen” in haar pols,
zoals ze dat zelf noemde.

Omdat de pijnklachten niet minder werden, zijn we uiteindelijk in twee ziekenhuizen
geweest voor onderzoek. Uit de MRI kwam dat er wat vocht bij een peestunnel zat bij de pink,
maar verder was er eigenlijk niets bijzonders te zien wat de klachten kon veroorzaken.
Daarna hebben we nog meerdere behandelingen gedaan bij verschillende fysiotherapeuten,
maar het had helaas allemaal geen effect en de klachten bleven.

Negen maanden na het ontstaan van de blessure kwamen we bij Praktijk Erick terecht.
De eerste behandeling bij Erick vond Evy best spannend. Maar Evy kreeg goede uitleg
en hij nam de rust en tijd.

Na de eerste behandeling had Evy twee dagen minder last van haar pols, bijvoorbeeld met
schrijven. Daarna kwamen de klachten weer langzaam terug. Na twee behandelingen
had ze geen last meer van “pijn-ontploffingen” en had ze ook een hele week geen last
meer van spanning of gevoeligheid in haar pols.

Na drie behandelingen waren de klachten verdwenen. Terugkijkend hebben we te lang
gewacht om acupunctuur te proberen. We hebben eerst de gebruikelijke behandelopties
geprobeerd. En eigenlijk als laatste optie pas acupunctuur.
Dit zouden we nu zeker anders doen.”
– Leo, vader van Evy

Veel mensen denken dat je in acupunctuur moet geloven wil het helpen. Het zogenaamde placebo effect. Maar uit onderzoek blijft dat acupunctuur veel meer is dan dat.
In China worden openhartoperaties gedaan zonder narcose. In plaats van narcose wordt gebruik gemaakt van acupunctuur. De patiënt heeft tijdens de operatie geen pijn en is volledig bij bewustzijn. Dit kun je bekijken via de BBC documentaire op Youtube: “The Science of Acupuncture”.

Wil je ook ervaren wat acupunctuur bij jouw pijnklachten kan betekenen? Neem dan geheel vrijblijvend contact met me op. Of kijk voor meer informatie bij de veelgestelde vragen.